RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
Slow-parkflyer SHOCK-3dx

Popisovaný model vznikl na základě výkresu staženého z internetu. Partička nadšenců staví modely, které mají křídlo s profilem rovné desky, rovný je také trup. Veškeré RC vybavení je většinou nalepeno z boku na trup. V podstatě byl na výběr jedno nebo dvouplošník (Ultimate). Pro začátek jsem začal s jednoplošníkem. Výše uvedený plán (PDF) jsem si dle svých potřeb upravil a vlastně nakreslil celý znovu - hlavně je přizpůsoben s ohledem na pohonnou jednotku. Navíc, oproti originálu, jsem nechtěl použít výztuhy trupu a křídla z uhlíkových trubek takže v křídle je blazová lišta, trup je vyztužen v duchu modelů Shock-flyer firmy Ikarus, která přišla se zajímavým nápadem - plochá siluleta trupu nejen z boku, ale i v půdorysu. Jak moje snažení dopadlo posuďte z fotek. Model jsem stavěl jako prototyp takže povrchovou úpravou jsem se vůbec nezabýval, pokud bude model létavý postavím další - vypiplanější :-)
Pro pohon zatím používám zpřevodovaný motor SPEED300 (7:1 ... pohonná jendotka z modelu Roto) a baterie 7xNiCd350 a 8xNiMh700. Výhledově se chystám na upravený motor z CDrom a baterie LiPol 1500 (jestli dvou nebo tříčlánek se teprve uvidí).
V mrazivém lednovém odpoledni jsem model zalétnul. I když jsem na internetu shlédnul spoustu videí a obrázků z letu modelů měl jsem trochu obavu protože takový model jsem ještě neměl. Hned první let všechny obavy rozprášil. Tak hodné letadlo jsem v ruce už dlouho neměl. Vylétal jsem dvoje baterie a rychle zpátky do vyhřátého auta, byla fakt kosa. Jediné co by bylo dobré upravit je pohonná jednotka. Třístovka s převodovkou není sice špatná, ale ta co je v modelu má asi už nejlepší za sebou a navíc je děsivě těžká - motor + převodovka + vrtule celkem 85g. Nyní použité baterie také hmotnost hodně zvyšují - 7xNiCd350 96g, 8xNiMh700 100g. Při použití třeba motoru AXI2208/34 (45g) a dvou článků LiPol340 (2x8g) by se celková hmotnost mohla dostat na výtečných 155-160g! Pro létání venku by se daly použít třeba baterie 2xLiPol700 (2x14g) a hmotnost by tak byla okolo 170-175g.

Postřehy z létání a jiné vychytávky:
Po krátkém létání v hale následoval první pád. Natlučený předek trupu spravilo pár kapek vteřiňáku. Po dalším pádu dostal opět ránu předek a s létáním bylo prozatím konec. Výše uvedená pohonná jednotka s motorem speed300 je sice jakž takž výkonná, ale model s ní je do haly a s ohledem na konstrukci dost těžký. Protože se navíc na motoru utrhl jeden kontakt s tímto pohonem končím. Pořídíl jsem baterii 2xLiIon1500mAh (hmotnost 72g). Trup dostal nový předek z epp do kterého upevním střídavý motor. Jako první zkusím Microtex 20/5/16 od Luboše Chvátala. Takto vybavený model by měl mít hmotnost okolo 195g. Alternativně se chystám na pohon motorem AXI 2208/34 se kterým by hmotnost mohla být okolo 215g. Model bude sice těžší, ale výkonová zásoba oproti Microtexu bude určitě znát.

celkový pohled
celkový pohled z druhé strany
zespodu
předek trupu se servem křidélek
pohonná jednotka z modelu Roto, motor je pro jistotu spojen s regulátorem (Tema Supra 8) konektorem
náhon kormidel ocasních ploch
náhon křidélek, pohled shora, modrá kabina, balzový nosník křídla
RC vybavení nalepené tavným lepidlem zespoda na trup
lože pro baterie z EPP
střídavý motor vypreparovaný z jakési CDrom mechaniky, vnější průměr rotoru 42,5mm, 21 závitů drátem 0,4 na 12ti pólech, hřídel o průměru 4mm ve dvou kuličkových ložiskách, motor zatím testuji

S menšími střídavými motory z počítačových CDrom mechanik jsem provedl několik měření. Výsledky můžete shlédnout >>>

© RC web
Design PAD