RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
AKTUALITY 2007
27.12.
Pultík pro vysílač Hitec Eclipse
S pořízením nového vysílače jsem řešil jak jej držet, nakonec, i přes mírnou snahu zkusit řídit palci, opět zvítězila lenost a rádio šlo do pultu. Do pultu pro starší Hitec Flash Eclipsa nepasovala a tak bylo potřeba udělat nový. >>>
20.12.
SPAD VII - model pro kombat kategorie AIRCOMBAT RC WWI (?)
Trochu větší model z EPP, ale zase kombat. Společný projekt s kolegou Soptíkem na téma WWI + EPP + elektro >>>
20.11.
Dlouho dlouho nic ...
Ne že by se za posledních pár týdnů nic nestalo, ale nějak nejsou síly vše psát. Tak jen telegraficky:
1) 27.10. proběhlo poslední letošní setkání pilotů ESA. Počasí vzhledem k roční době vyšlo slušně a polétání bylo celkem zábavné. Pro ty kteří by chtěli tuto kategorii v příštím roce zkusit doporučuji sledovat web ESA (viz. sloupek vpravo) protože se mění pravidla. Změna je vyvolána touhou tvůrců této kategorie po zpomalení letu a jistou představou o způsobu boje. Na téma možností zpomalení proběhly bouřlivé a občas něpříjemné diskuze se zatím ne zcela jasným výsledkem.
2) Začala halová sezóna. Letos ji zcela vypouštím.
3) Blíží se poslední letošní kombatová akce kategorií EPA a ACES, bude se konat v Modelcity u Znojma. Doporučuji shlédnout web EPA (viz. sloupek vpravo) kde si dal Soptík práci se sepsáním pravidel Team Heatu v kategorii EPA.
4) Rád bych na tuto akcičku dokončil do letuschopného stavu nový model pro kategorii Aircombat RC WW1. Kolem toho co to bude a jak to bude budu zatím dělat tajnosti :-)
5) Postavil jsem model BLAST od firmy Freeair tak snad něco o stavbě a o létání napíšu. Hmotnost modelu připraveného k letu bez podvozku (zatím) 430g, výbava z modelu kategorie EPA. K jednomu letu už jsem se odhodlal, ovšem kombinace studeného větru s přechodem k řízení palci (doteďka jsem létal s rádiem v pultu) byla utrpením takže nic psát raději nebudu :-)
25.9.
Zajištění konektorů pohonné baterie proti zkratu
Riziko zkratování konektorů pohonné baterie není radno podceňovat. Zničená baterie za to nestojí >>>
25.9.
Skladování modelů z EPP
Malé modely z EPP se rády všelijak kroutí, když navíc doma leží bez ladu a skladu a třeba ještě různě na sobě je na problémy z deformacemi křídla a dalších dílů zaděláno. Možnosti uložení jak doma tak při přepravě >>>
24.9.
B-25 Mitchell - EPA/ESA "vlečná"
Pro plánované zakočení letošní sezóny v kategoriích EPA a ESA se chystají kombatářská setkání kde by měly důležitou úlohu sehrát také bombardéry. Jeden takový stroj z produkce firmy FREEAIR také chystám - B-25 Mitchell. Letové ukázky by měly také probíhat při příležitosti výstavy Modelhobby příští týden na Letenském výstavišti.
aktualizace 25.9.2007
24.9.
Bitva u Vysoké - pohárová soutěž ESA
V sobotu 22.9. proběhla letos poslední pohárová soutěž kategorie ESA, tentokrát v Miskovicích. Klady akce - naprosto báječné počasí, zápory - málo seků a hodně killů. Více o soutěži sepsal Jarda Foršt na webu ESA (s některými jeho závěry bych si dovolil polemizovat). Konečné pořadí: 1. Pavel PAD Dvořák, 2. Libor Pechan, 3. Ruda Klouček. Pro zajímavost fotky - jak se Soptíkem přepravujeme éra na soutěže a jak se baví naše dětičky (PADovo Vojta v zeleném a Sopťovo Zuzka v růžovém) aneb pozemní kombat.
17.9.
Skladování malých modelů - EPA/ESA kombatů
Malé modely z EPP se rády všelijak kroutí, když navíc doma leží bez ladu a skladu a třeba ještě různě na sobě je na problémy z deformacemi křídla a dalších dílů zaděláno. Pokud modely nevadí interieru lze je hangárovat například takto. V hangáru se snadno mohou potkat ve skutečnosti největší nepřátelé.
8.9.
Kobří kůže - Sokolov (ACES)
V sobotu uspořádal Jirka "Fík" Krapf letos poslední letošní ostrou soutěž ACES kombatu nedaleko Sokolova. Počasí nic moc, celou dobu akce hrozil déšť, ale nestalo se a jen dost foukalo. Historická (rok stará) Nakajima konečně zvládla pořádně sekat a tak se s deseti seky, i díky tomu že neabsolvovala žádnou vzdušnou kolizi, prosekala na druhé místo o jeden sek za Patrikem "Paťasem" Svídou. Konečné pořadí: 1. Patrik "Paťas" Svída, 2. Pavel "PAD" Dvořák, 3. Jakub "Rampa" Skotnica. Co kus to více jak metrák živé váhy ... není to zvláštní?
4.9.
Upevnění serva do EPP
Jak upevnit servo do dílu z EPP, konkrétně na EPA/ESA kombatech >>>
29.8.
P51D Mustang - EPA/ESA kombat
Konečně došlo na stavbu prototypu dalšího bitkařského éra - Mustangu P51D >>>
aktualizace 16.9.2007
16.8.
Hledají se perspektivní nadšenci pro kombat
Hledám nadšence, kteří by se mnou létali kombat. Nejlépe v Teplicích, možno též Ústí, Most. Kategorií je několik, výběr je na vás, EPA/ESA je ideál. Nováčkům poradím, zkušenější potrápím :-)
Neříkejte, že tady na severu fakt nikdo není.
16.8.
Úprava motoru XM2830CA - zajištění hřídele
V modelech pro kombat EPA/ESA (MIG3, TA152C, Dornier Do335) se mi u motoru XM2830CA (dováží Hořejší) už asi třikrát stalo, že se z rotoru uvolnila hřídel, zajištění je jen jen jedním červíkem M3. Mám dva tyto motory. Možná vlivem výrobních tolerancí šla při rozborce po nákupu hřídel u jednoho motoru z rotoru snadno, z druhého jsem ji nedokázal dostat (vyrazit). Ovšem u obou se stalo, že se při závodu (klasicky, nikdy při tréninku) hřídel uvolnila čímž se rotor "připlácnul" na stator a motor se zastavil. Oprava není nijak obtížná - motor rozebrat, vrátit hřídel na své místo a dotáhnout červík. To ovšem nějakou minutku trvá - a při závodu běží vteřiny zatraceně rychle - a navíc to bohužel není řešení dlouhodobě trvanlivé. Takže jsem na hřídeli vybrousil malou plošku v místě červíka a snad už se hřídel nehne.
6.8.
Opravy a úpravy EPA/ESA strojů
Po bitvách v EPA/ESA soutěžích bylo nutné bojové stroje opravit a některé trochu upravit. MIG3 dostal nová bytelnější křídla s lepšími profily stejně jako TA152C na kterém jsem zkoušel tzv. "Lněničkovo profily" používané v současnosti na ACES kombat - neosvědčily se.
18.7.
Projektová příprava nového stroje EPA / ESA
Na kombatí nebe by mohl v brzké době odstartovat spojenecký letoun Mustang P51 D. Trochu větší než Mustang od Freeairu a s "polo" prostorovým trupem.
16.7.
ACES & Warbirds - Žamberk
Po oba soutěžní dny panovalo pekelné vedro. V sobotní soutěži ACES se příliš nesekalo a tak stačilo 10 seků s Nakajimou na vítězství. Nedělní EPA soutěž byla naopak ve znamení velkého počtu seků a v některých heatech i opravdu velkého počtu killů. Exceloval Soptík s celkem 15ti seky. Podrobnější reportáž na www.epacombat.cz. Do prvního kola šel tradičně MIG3, na další kola jsem nasadil nové TA152C. Po opravdu bujaré předsoutěžní zábavě na místních pivních slavnostech byl výkon pilota krapet slabší. V konečném zúčtování 3b za třetím Martinem Musiolkem.
3.7.
TA 152 C - EPA/ESA kombat
Továrny Luftwaffe chrlí další a další stroje >>>
aktualizace 19.7.2007
29.6.
Generální oprava MIGu
MIG 3 (ESA / EPA kombat) si už letos užil opravdu hodně. Náběžka křídla vyžadovala nezbytnou opravu (fotky až na konci) >>>
25.6.
Dornier Do 335 - EPA/ESA kombat
Nadešel čas odtajnit dlouho utajovaný projekt tajné zbraně pro EPA a ESA kombat. >>>
21.6.
Mustang P51 D - EPA/ESA kombat
Nedávno jsem dostal na otestování model Mustang P51 D vyráběný firmou Freeair, mimo jiné použitelný také pro letecké souboje - kombat kategorií ESA a EPA. Podrobný článek o modelu a jeho stavbě bude snad v červnovém čísle časopisu RCmodely. Tady alespoň stručný popis. >>>
18.6.
Zálet nových Nakajim a soutěž v Aldrově - 16.6. 2007
Konečně, krátce před další kombatovou soutěží, jsem se dostal k záletu nových Nakajim. Velké trápení se šťastným koncem při záletu a velká spokojenost s nasazením v závodě >>>
20.5.
Bitva nad Rohozcem - Rohozec u Kutné Hory - ESA - 12.5. 2007
První letošní soutěž kateborie ESA s tradičními pořadateli na tradičním místě proběhla za celkem výrazných proměn počasí v průběhu akce vcelku poklidně. Takřka stejná parta lidí jako vloni, takřka stejné modely jako vloni. Více o soutěži z pera Jardy Foršta. Jen upřesním, že oproti Jardovo textu jsem ZERO Terezy Forštové komentoval větou: "Tak tohle je asi nejnamotorovanější vteřiňák jaký jsem kdy viděl" :-). S MIGem 3 jsem nakonec vybojoval vítězství, druhý skončil tradiční stupínkový adept Libor Pechan st. a třetí místo vybojoval Boris Guič. Pro neznalé, Borise asi ostatní účastníci soutěže viděli poprvé. Abych je trochu pozlobil tak vězte, že letadlo začal stavět v předvečer soutěže někdy po páté hodině odpolední poté co jsem ho osobní návštěvou přesvědčil aby to zkusil. A skutečně ráno dorazil. Po překonání trablí se nezalétnutým modelem, poněkud stávkujícím motorem a odpálením regulátoru JETI se nakonec dokázal prosekat až na stupně vítězů. Aby to zas ale nebyl úplně "americký sen" nutno dodat, že Boris se spolupodílí na vývoji modelů firmy Freeair a s kombatem v jeho odnožích svahový a open má bohaté zkušenosti.
20.5.
Ikarův pád - Most - Eurocup ACES - 5. a 6. května 2007
Nebudu popisovat jak bylo málo českých soutěžících a jak byla soutěž parádně uspořádaná, tu učinili jiní. Eurocup ACES v Mostě konaný pod názvem Ikarův pád měl pro moji chabou letku sestávající z jedné Nakajimy B5N2 (2 křídla) a dvou TA152h1 (2 kompletní stroje) zdrcující průběh. Ze čtyř letů jen jedno normální přistání, jinak kill. První kolo báječné, v druhém kole po asi třech minutách letu srážka se Seiranem Patrika Svídy, v kole třetím po krásných 20ti sekundách letu srážka s dalším japoncem KI64 polského závodníka. Do finále tak došlo na stařičké TA152h1 a opět po asi minutě letu srážka snad již tradičně se Seiranem Patrika Svídy. Možná jsem neměl tak jásat na letovými vlastnostmi staršího stroje. Po radostném hlasitém zvolání "téáčko lítá jak zamlada" následovala okamžitě srážka. Téáčko se odporoučelo kamsi do pole, Paťasovo trup srážkou zbavený křídla se zapíchnul asi 1,5m od mých nohou. Kupodivu i přes tři killy bylo umístění v konkurenci dalších 22 závodníků celkem slušné - 5. místo. Jen malou náplastí byla nedělní soutěž EPA kde se mi s MIGem 3 povedlo letos podruhé vyhrát, ale i MIG to pěkně schytal a domů jsem vezl trosky. Nejvyšší čas tuto soutěž přejmenovat třeba na "Ikarovo šťastné chvíle" nebo prostě jen "Ikarův let", ten "pád" má nějakou magickou sílu ...
4.5.
Nakajima B5N2 "Kate" - airkombatový model podruhé
S mírným zpožděním pracuji na dalších japonských strojích, které doplní letku pro kombatovou sezónu 2007 >>>
aktualizace 20.5.2007
22.3.
Kulový blesk - Znojmo - úvodní akce kombatářské sezóny
Po čtvrtročním zahálení se předvedla Nakajima B5N2 celkem úspěšně až do konce druhého kola kdy se střetla se Seiranem M6A1 rakouského pilota, odnesla to ulomeným koncem křídla a krapet pochroumaným předkem trupu po nárazu do země. Nepříliš náročná oprava je téměř hotová, ještě lepená místa přestříknout barvou. V kategorii EPA vystartoval k prvnímu souboji MIG3 a projevil se jako parádní kombatové éro, škoda jen, že spoustu bojového času zabralo vymotávání stuh z motoru. Koncepce uložení motoru se osvědčila, na rekreačním éru by byla vhodná, na kombatu je ale nutno trochu zesilovat takže závity M2 nahradí závity M3 a sklotextitovou přepážku duralová.
12.3.
Párek Zajíců - nabíječka LiPol
S přechodem na 3-článkové baterie vyšších kapacit do kombatových modelů kategorií ESA / EPA vyvstala potřeba nějak je nabíjet. Nakonec jsem zvolil kombinaci dvou nabíjecích modulů známých jako "Zajíci" doplněnou měničem téhož původu >>>
11.3.
MIG3 - EPA/ESA kombat
O víkendu jsem spáchal kombatový model MIG3 pro kategorie ESA a EPA. Popis modelu >>>
9.2.
Přesnolet F3P Mamba
Kamárád mi oznámil, že už jsem měsíc nenapsal žádný příspěvek. Takže tak činím i když na téma krapet starší - model Mamba. Jak vznikal, jak mě trápil a jak jsem ho nakonec přesvědčil že bude lítat tak jak chci. >>>
3.1.
Přesnolet F3P Mamba
Několik obrázků ze stavby modelu >>>
© RC web
Design PAD