RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
22.3. 2005 - Rare BEAR - model pro halové pylonové létání

Pár dní před halovou soutěží ve Stochově se objevila zpráva, že kromě halové akrobacie budou uspořádány další kategorie - jedna z nich - pylonové létání. Rychle jsem sháněl předlohu neboť dle pravidel by mělo jít o skutečné letadlo létající pylonové závody v Renu. Vybral jsem si předlohu z kategorie Unlimited - Rare Bear (viz. obrázek). Tento stroj vzešel z bojového letadla F8F Bearcat.

Základní parametry:
rozpětí 800mm
délka (vč. motoru a vrtule) 710mm
hmotnost (bez baterií) 150g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor střídavý Python60
baterie 2xLiPol 640, 1500mAh
serva 3xC141
regulátor MGM TMM 0710 - 3L
přijímač Jeti Rex 5
vysílač Hitec Flash 5, žádné mixy, na všech kormidlech exponenciální výchylky

Po krátkém rozmýšlení "jak na to" a prozkoumání obsahu krabice se zbytky epp zvítězila varianta s tlustým trupem z epp a křídly a ocasními plochami z 3mm climaporu. Celková koncepce jako shock flyer.
Trup je vyříznut z desky epp tl.32mm, po obovodě je zaoblen (radius 16mm). Křídla z climaporu jsou na náběžce a odtokovce vyztužena uhlíkovými pásky 3x1mm nalepenými UhuPorem.

Povrchová úprava je provedena před slepením na jednotlivých částech samostatně kombinací různých barev a postupů. Zlatá barva je od Model Master - gold 1744. Pro nástřik stříkací pistolí je naředěna zhruba v poměru 1:1 obyčejným ředidlem na syntetiku S6001. Kabina je stříklá obyčejným černým autosprejem. Modrofialové linky jsou nakresleny podle pravítka fixem (permanent). Šablony pro nástřik písmen jsou z obyčejné čtvrtky. Maskování trupu je patrné z obrázku.

Po provedení povrchové úpravy na křídle a ocasních plochách jsou odříznuta kormidla. Kormidla jsou zavěšena na obyčejné průhledné izolepě. Před slepením modelu jsou do kormidel zalepeny páky ze sklotexitu. Pozor na zalepení pák křidélek s ohledem na dosažení správné diverenciace výchylek. I když u tohoto modelu asi na diferenciaci nesejde stejně jsem se snažil dosáhnout stejných výchylek křidélek na obě strany resp. nahoru a dolu. Protože táhla na páce serva nejsou nijak přesazena je správné diferenciace (tady 1:1) dosaženo posunutím pák na křidélkách dozadu od osy otáčení křidélka (cca 4mm). Páky jsou vlepeny purexem.

Kompletace modelu spočívá v zalepení ocasních ploch do drážek v trupu. Při přesném vyříznutí drážek je zalepení ocasních ploch ve správné poloze (geometricky) snadné. Poloviny křídla jsou přilepeny UhuPorem jen na kraji trupu v šířce cca 5mm. Tak zůstávají volné pro následné vlepení uhlíkových vzpěr a zajištění správného vzepětí (jednoduše řešeno na trupu plandají). Vzpěry křídla z uhl. drátu prům. 1,5mm jsou vteřiňákem zalepeny do trupu a k uhl. pásnicím křídla. Při vlepování je nutno dbát na to aby křídla nebyla zkroucená do vrtule a samozřejmě na správné vzepětí obou polovin.
Podvozek je slepen z uhlíkového drátu prům. 1,5mm - na vlastní nohu je v náležitém sklonu nalepena osička kola (také uhlík), spoj je převázán režnou nití a zakápnut vteřiňákem. Nohy jsou zapíchnuty do křídla a trupu. Místo, kde noha prochází křídlem, je vyztuženo kolečkem ze sklotextitu.

RC vybavení jsem se snažil co nejvíce skrýt do trupu. Na druhou stranu ale pro jednoduchost serva ocasních ploch "trčí" z trupu. Vše je dobře patrné z fotografií. Pro rozmístění vybavení platí staré známé že je třeba abychom jím model vyvážili. Protože umístění serva křidélek, přijímače a baterií bylo v podstatě dané vyvažoval jsem model posouváním serv ocasních ploch. Jejich poloha vyšla pěkně nad přijímačem takže kablíky (u serv C141 obzvlášť krátké) procházejí tunýlkem v trupu vyvrtaným uhl. trubkou prům. 10mm. Kromě regulátoru není nic z RC vybavení do trupu zajištěno jinak než pouhopouhým zasunutím. Baterie se připevňuje na suchý zip. Stejně se připevňuje také odnímací kryt pod křídlem.

Létání. U takhle malého modelu jsem měl díky vyšší hmotnosti (min. hmotnost je dána pravidly - 220g) při záletu dost obavu. Ale model příjemně překvapil. První let jsem pro jistotu uskutečnil venku a asi jsem dobře udělal. Model bylo potřeba trochu ztrimovat ve všech osách a při rychlosti modelu bych měl v hale nejspíš problémy. Po dvou letech venku jsem vyrazil do haly. Přitom jsem ještě upravil vyosení motoru - chtěl jen maličko doprava a trochu dolu. První let v hale byl opět trimovací kvůli úpravě vyosení. I když model letí prakticky pořád v jednom režimu - na plný plyn - mám za to, že je dobré jej vyladit aby s ním bylo možné létat i pomaleji. Takže následovala ještě drobná korekce vyosení motoru. Kormidla byla po trimování a vyosování motoru zase zpátky "v nule". Letové vlastnosti mě velmi mile překvapily. Čekal jsem rychlou špatně ovladatelnou svini. Venku není rychlost nijak závratná, v hale je tak akorát. Reakce na kormidla je vynikající, dokonce i na směrovku reaguje model dobře (z dřívější zkušenosti z větších modelů jsem čekal spíš nějaké bočení či klopení na druhou stranu) a tak hlavně při létání v hale ji je vhodné používat. Zatím jsem si v hale netroufl na výkrut, přemet je naprosto v pohodě. Při létání po oválné dráze (jakoby kolem pylonů) se model řídí dobře. Přistání je také bez problémů. Při vytrácení rychlosti nemá model snahu nikam padat.

Pro soutěžní létání bylo potřeba do modelu přidat trochu zátěže. Při použití baterií 2xLiPol640mAh je to 40g olova. Upevnění olova jsem vyřešil tak aby se dalo jednoduše vyndavat a mimo soutěže létat s co nejlehčím modelem - bez nutnosti dovažování se pro létání dají použít také dvoučlánky 2xLiPol360 se kterými má model letovou hmotnost okolo 172g nebo naopak těžší 2xLiPol1500mAh se kterými má model celkovou hmotnost právě 220g. Olovo jsem odlil do válečků o průměru 10mm a délce asi 15mm. Jak olovo odlít už jsem popisoval v článku o Ta152. V místě těžiště je zespoda do trupu uhl. trubkou vyvrtán otvor do kterého se válečky zasunují. Aby bylo možné olovo snadno vyndat je na první zasunovaný váleček přivázán provázek za který se pak celá zátěž dá vytáhnout (na fotkách je stav modelu před vyvrtáním otvoru pro zátěž).

"Vymaskovaný" trup pro nástřik zlatou barvou. Docela dlouho jsem luštil čím maskovat protože ne všechno na epp drží tak akorát. Nakonec jsem použil stříbrnou "textilní" pásku. Abych z pásky vytvořil potřebné tvary (viz čumák trupu) nalepil jsem pásku na "silikonový" papír zbylý po samolepící folii, na pásku jsem lepidlem 3M77 nalepil tvary šablon vystřižené z papíru a celek vyříznul. Nakonec je páska přenesena na trup.
díky tloušťce trupu jsou serva z obou stran přesně proti sobě, kablíky jsou vedeny vnitřkem trupu k přijímači který je téměř přesně pod servy
spodní část trupu pod křídlem je odnímací (připevňuje se na suché zipy)
Tady je vidět uspořádání RC vybavení - přijímač je zasunut do otvoru v trupu, baterie se "lepí" na suchý zip. Krátké suché zipy vpravo od serva slouží pro uchycení krytu. Průchod podvozkových noh křídlem je vyztužen kolečky ze sklotextitu tl. 0,3mm.
Detail uchycení motoru - upevnění ve třech bodech se náramně osvědčilo protože vyosení motoru se dá vyladit opravdu přesně, navíc takové upevnění snese i nějakou tu havárii.

S modelem jsem létal také venku a kamarád natočil pár minut na kameru. Kdo má rychlejší připojení k internetu tak může shlédnout let na videu (17Mb).

Jestli někoho tato kategorie zaujala a neví jakou vybrat předlohu doporučuji navštívit následující odkazy i když jsou hodně směrovány na Rare Bear, obzvlášť server "warbirdaeropress" stojí za shlédnutí:

© RC web
Design PAD