RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
10.2. 2010 - Sultimate

Jak jsem napsal v předchozím příspěvku z poloviny ledna vybral jsem pro stavbu halového modelu jako první Sultimate od Donatase Pauzuolise. V současnosti už je na českém trhu stavebnice modelu za cenu 72€. Zda je to málo nebo hodně ať posoudí každý sám. Každopádně když jsem podle fotek začal model kreslit ještě ke koupi nebyl.

Základní parametry:
rozpětí 830mm
délka 900mm
hmotnost letová 131g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
serva 3x HXT500 (alternativně 3x BMS 306)
přijímač Potensky 5k.
regulátor TURNIGY Plush 6A (6g, max 8A/10s)
baterie LiPol 2S350mAh (ZIPPY)
motor střídavý TURNIGY 2204-14T (19g, 1450rpm/V)
vrtule GWS 8/4,3 SF

 

Stavba je klasika. Zajímavostí je snad jen způsob rozdělení horní a spodní svislé části trupu. Na spodku horní části jsou vytvořeny zuby, které zapadnou do vybrání ve spodní části. To by až tak zajímavé nebylo pokud ovšem nezmíním, že stavba probíhá tak, že se sestaví kompletní vodorovná část na kterou se přilepí spodní svislá část trupu, následně se zalepí uhlíkové diagonální výztuhy a do tohoto kompletu se vsadí horní svislá část. Díky zubům je velmi snadné nalepit ji pěkně kolmo na vodorovnou část.

Poprvé jsem vyztužoval trup vlepováním uhlíkových tyček. Tedy je to trochu pakárna, ale po chvilce už jde práce pěkně od ruky. Lepeno purexem. Ostatní spoje jsou lepeny UHUPORem.

Jinak stavba nemá žádných záludností. Jen si to chce před vyřezáním otvorů pro serva rozmyslet jestli pak nebude problém s táhly. Mě se třeba jedna nit od serva výškovky dostávala do kolize se servem resp. pákou serva směrovky, náprava byla snadná - na nit jsem navlékl vodítko abych ji vedl mimo servo, ale při lepším rozmyšlení by se to obešlo bez této komplikace.

Náhon směrovky a výškovky je nití (šňůra na vláčení z rybářských potřeb). Tentokrát jsem zvolil nit s bezpochyby zbytečně velkou zatížitelností 14kg, má ale výhodu, že je trochu tužší dobře se s ní manipuluje. Co jsem měl tenčí nitě tak i jen uvázat na nich uzel bylo obtížné - byly jak "živé". Na páky kormidel jsou nitě přivázány a zakápnuty vteřiňákem aby se v otvoru ve sklotextitové páce neotáčely (protože by se bezpochyby zanedlouho předřely). Na páce serva jsou plastové šroubky kterými se nit napíná. Protože se mi nepodařilo dosáhnout toho aby nit na šroubku při otáčení neprokluzovala vyvrtal jsem do hlav šroubků malou dírku do které se nit přiváže, pak už je namotání nitě na šroubek snadné.

Ještě jedna zajímavost - u podobných modelů které mají velkou plochu pohyblivé části VOP často dochází k tomu, že se kormidlo všelijak kroutí a přenos sil od páky na kormidle není přesný. Proto je střed kormidla vyztužen vlepením dvou uhlíkových tyček 1,5mm, tyčky procházejí otvory v páce. Vlepovat tyčky do 3mm depronu není zrovna příjemná práce a hlavně výsledek není nejvzhlednější takže ještě tenhle uzel budu muset (na dalším modelu) trochu promyslet. Na předloze modelu je použita destička ke které je páka přilepena.

Drak modelu bez koleček (doma jsem našel jen jedno) má hmotnost 51g, samotné výřezy měly jestli dobře vzpomínám 38g. Letová hmotnost vychází cca 130-131g (nepřesnost vážení) což není zlé, alespoň ve srovnání s hmotnostním rozsahem uváděným u stavebnice 130-150g.

Co se vybavení týče zvolil jsem takřka komplet elektroniku z Číny. Motor Turnigy v kombinaci s regulátorem stejného výrobce je už vyzkoušené řešení. Nad použitými servy nespíš mnozí ohrnou nos, ale velmi se mi osvědčila na kombatových modelech EPA a i kdyby byla trochu nepřesná na modelu, který není určen pro létání přesné akrobacie, to snad moc vadit nebude (a když ano tak je vyměním).

15.2. Proběhl první let (po krátkém domácím zavisení). Tělocvična maličká, ale nemohl jsem nezkusit jak se vejdu .... a vešel. Zrovna elegantní poletování to nebylo, ale Sultimate se zdá být příjemným a dobře ovladatelným modelem. Tělocvična byla malá i na zálet takže to holt bude chtít větší halu nebo večerní klid před domem. Na venkovní létání bude ale problém s tím, že se model v nižší teplotě celý trochu smrskne a nitě ovládání ocasních ploch jsou volné.

18.2. V trochu větší tělocvičně už se dalo přeci jen lépe létat. Modelu jako takovému asi nelze moc vytknout. Na přesnolet to není, rychlost je dost veliká takže by se pomocí všelijakých brzdiček musel přibrzdit. Je to zkrátka shock flyer. Co je ale horší tak regulátor není zrovna to pravé ořechové - v jednom úseku tak někde okolo poloviny plynu je při nepatrném pohybu ovladače dost výrazná změna výkonu motoru. Ukazuje se také, že servo HXT500 nezvládne ovládat obě křidélka resp. velké výchylky křidélek. Na ocasní plochy se ale HXT vcelku osvědčila. Našel jsem ale v zásobách "historické" GWS Pico 6g serva tak jimi asi HXT nahradím. Zvažuji zda i přes přírůstek hmotnosti nenahradit jedno servo na křidélka dvěma.

27.2. Konečně jsem mohl Sultimáta vyzkoušet ve větší tělocvičně. Obratnost je skvělá. Ještě je potřeba lépe doladit vyvážení modelu kolem všech os. Výše uvedené problémy s křidélky nebyly až tak záležitostí serv jako spíš toho, že vychýlení křidélek dolu do extrémních poloh bránilo mechanické provedení závěsu křidélek. Přelepil jsem je tak aby mezi křídlem a křidélkem byla cca 0,5mm mezera a hle, servo si i s velkými výchylkami poradí. Na blbnutí jsou serva použitelná, ale na trochu přesnější ovládání to bude zkrátka chtít přezbrojit na lepší ... zřejmě BMS alias Waypoint.

5.3. Další létání v hale a neplánovaný test odolnosti modelu. Začal jsem se pouštět do čím dál odvážnějších kousků až to skončilo nárazem do palubovky. Celkem vysoká rychlost ve spojení s kolmým směrem nárazu a jak že to dopadlo? Kupodivu nic moc. Trochu pochroumaný čumák ale nic závažného a stačilo malé množství UHUPORu a bylo spraveno. Více mě naštvalo, že se nalomila vodorovná část těsně za křídlem, ale dalo se to čekat, trup je zde velmi úzký. Ale zase, trocha UHUPORu a opraveno. Každopádně vůbec nic se nestalo s "výpletem" trupu uhlíkovými tyčkami, nic se nezbortilo, nic nepoprasklalo. Takže dobrý!

Pro případné zájemce o tenhle model - mám ještě jednu sadu výřezů (frézováno - polystyren, sklotextit) a pohonnou jednotku (motor, regulátor). Chtěl jsem postavit modely dva, ale na druhý už asi nedojde. Takže pokud byste chtěli je to k dispozici. Výřezy 550Kč (vč. sady sklotextitových dílů), motor Turnigy 2204-14T 250Kč, regulátor TURNIGY Plush 6A 200Kč. Možno též serva BMS-306 (naprosto totožná jako Waypoint 060) 250Kč/ks. Ceny bez poštovného, u výřezů nejlépe osobní odběr.

Fotky a videa:

 

Manuál ze stavebnice (francouzsky):

2.11.2010 - Uběhlo pár měsíců. Jedna halová sezona skončila a další s koncem roku začíná. Protože mě Sultimate velmi bavil dal jsem se do stavby dalšího. Toho prvního ze mě vymámil kamarád Ruda že prý nemá čas to stavět a že by to nepostavil tak pěkně :).

Nový exemplář je oproti předchozímu modelu mírně zvětšen a tvarově upraven. Po zkušenostech s předchozím modelem je čumák, na kterém je upevněn motor, z desek EPP tl.6mm. Důvodem je snaha snížit přenos vibrací od motoru na model způsobující drnčení celého draku modelu. První motorové zkoušky účinnost "odhlučnění" pomocí EPP potvrdily. V deskách EPP jsou vlepeny malé destičky ze sklotextitu do kterých se šroubují šrouby M2 upevnění motoru. Různým dotažením šroubků se dá vyladit přesné vyosení motoru bez nutnosti dalšího podkládání, EPP se dotažením šroubku zkrátka zmáčkne.

Zvětšení modelu si vybralo malou daň v podobě trochu vyšší hmotnosti - původní model letovka 131g, nový 135g. Ale kdo ví, možná je to jen použitím většího množství lepidla apod. Každopádně větší model má větší plochu takže plošné zatížení bude plus mínus stejné.

Na modelu jsou použita serva BMS (totožná s Waypoint 60). Prodloužené páky ze sklotextitu, táhla ocasních ploch z nití, náhon křidélek uhlíkovými táhly ... tzn. stejné jako na předchozím modelu. Serva jsem ale posunul výše (směrem ke kabině), protože minulý model bylo nutno dovažovat olůvky umísťovanými do nejvyššího bodu kabiny (aby se nepřeklápěl v nožovém letu). Ještě to asi chtělo posunout serva více dozadu aby mohla být pohonná baterie pěkně na čumáku. Ona tam sice je ale vychází těsně vedle křidélkového serva což je poněkud nepraktické na upevnění baterie.

Základní parametry:
rozpětí 840mm
délka 910mm
hmotnost letová 135g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
serva 3x alternativně 3x BMS 306
přijímač Potensky 5k.
regulátor TURNIGY Plush 6A (6g, max 8A/10s)
baterie LiPol 2S350mAh (ZIPPY)
motor střídavý TURNIGY 2204-14T (19g, 1450rpm/V)
vrtule GWS 8/4,3 SF

 

© RC web
Design PAD